Carola Nylund

Rom, Italien
Efter fem härliga dagar i Italien är vi nu hemma! Det har varit mellan 20 -28 grader varmt varje dag och solen har verkligen visat sig från sin bästa sida.

Givetvis gick inte resan helt smidigt då jag glömde både betalkort, pass och jeansjacka i Venedig. Ni kan ju förstå paniken jag fick när jag upptäckte det i Rom, cirka 550 kilometer bort. Efter mycket om och men lyckades vi få ägaren på hotellet i Venedig att skicka upp sakerna med tåget. Det var väldigt tjorvigt, ingen ville ha ansvaret för ett så viktigt värdepapper som passet, men 14 timmar innan flygets avgång fick jag tillbaka allt... Alternativet hade varit att åka upp till Venedig igen eller lämna allt där och gå till ambassaden och ta ett provisoriskt pass. Men som vanligt löste det sig, skönt!

Italien är verkligen ett underbart land med trevliga människor och god mat! Vi kommer absolut åka tillbaka hit, vi är lite nyfikna på Manarola, Sardinien & Toscana!
Venedig & Burano
Dagarna i Venedig har varit toppen! Solen har skinit, det har varit över 20 grader varmt och absolut shortsväder. Vi bodde i lägenheten Dorso duro apartment vid en liten gränd, med gångavstånd till alla de stora sevärdheterna, men som ändå låg lugnt till. Området var hur mysigt som helst och vi hade absolut kunnat bo där igen.

Är man i Venedig är det omöjligt att inte gå vilse. Att gå vilse är visserligen en charm, man får strosar runt i alla gränder och hitta nästan öde platser, men när vi insåg att det inte fanns en chans att hitta tillbaka till vårt hotell fick vi använde Google Maps. Första natten i Venedig vaknade jag upp då min högra tumme bultade och gjorde ont, det var den tummen jag använt för att navigera oss, så mycket använde vi Maps!

Andra dagen åkte vi vattenbuss över till ön Burano där vi spenderade några timmar. Burano är en liten ö som många missar när de besöker Venedig, men som är helt klart värd ett besök! Här är alla hus målade i starka färgglada kulörer. Ön är otroligt vacker.

När vi åter anlände till Venedig gick vi förstås än en gång vilse när vi gick till vårt hotell. Det var bara att ta fram Maps igen! När vi sedan kom fram till vårt hotell insåg vi att om vi skulle hinna med att åka gondol var vi tvungna att göra det så fort som möjligt. Trots att det är väldigt dyrt att åka gondol är det en självklarhet att göra när man väl besöker Venedig, så vi slog oss ner i en brun gondol med guldig soffa och slingrade oss förbi bland några av de lugna kanalerna. En ganska häftig fakta är att själva Venedig är byggd på lerbanker i Adriatiska havet och byggnationen består av träpålar som slagits ner i leran på de totalt 118 öar. Dessa är sammanbundna av 400 broar (känns som att vi irrat runt och gått över alla...) och broarna genomkorsas av 160 kanaler!

På kvällen åt vi pizza och pasta, köpte varsin kylskåpsmagnet (ett litet minne från Venedig) samt bokade en tågbiljett till Rom till dagen därpå. I skrivande stund sitter vi på direkttåget som kommer vara framme på förmiddagen. Ska bli spännande att se Rom!