Carola Nylund

Varanasi - Indien dag 27
 Nu är vi äntligen i Varanasi, platsen som år efter år dykt upp i skolböckerna. Nu är vi verkligen här.

Vid solnedgången åkte vi båt längs Gangesfloden. Förbi alla ghats, badande människor, djur, ett myller av människor samt platsen där flest lik kremeras.

I morgon ska vi stiga upp innan 5 så vi hinner med en flodfärd på morgonen också, håller tummarna för en vacker soluppgång!

Jaipur - Indien dag 25 & 26
 Jaipur

I går kom vi med tåget fram till den rosa staden Jaipur. Jaipur var inte riktigt som vi tänkt oss, kan inte riktigt sätta fingret på varför, det bara är så. Här har vi besökt tempel, palatser och andra sevärdheter.

Om vi skulle behöva ranka de tre städer vi besökt i Rajahstan skulle det bli:
1 = Udaipur
2 = Jodhpur
3 = Jaipur

I morgon lämnar vi Rajahstan och tar flyget till inte mindre än Varanasi. Har under hela resan sett fram emot det, kommer bli riktigt spännande!

I dag är det internationella stroke awareness day!
För 3 år sedan fick jag min första stroke och efter det har jag fått flera + 10- attacker. Det är inte bara allmänheten utan även sjuksköterskor, läkare osv som behöver lära sig mer om det. När jag fick min första stroke sa dem att en sånhär ung tjej kan inte få en stroke. Visst, det är ovanligt, men det förekommer. Det behöver verkligen uppmärksammas. Ville bara skriva det.

I
Jodhpur - Indien dag 24
Att det är oräkneligt många fort, fästningar och tempel här i Rajahstan går inte att förneka. I går bockade vi av Kumbhalgarh, ett fort mellan Udaipur och Jodhpur samt templet Ranakpur Jain där vi blev välsignade av deras präst. Många indier kallar fortet Kumbhalgarh för "den lilla kinesiska muren" och när man är i Rahajstan är ett besök här ett måste. Jag och Victor är inte mycket för fort, tempel eller dylikt men dessa var faktiskt intressanta.

I dag promenerade vi bl.a. upp till fästningen Mehrangarh, vi bor cirka 200 meter därifrån. Vi har också bockat av den kända basaren Sardar market och även strosat runt i Jodhpurs alla blå gränder. I början var vi lite tveksamma till att bara vara här i 2 nätter, men som alla andra sa så var det mer än nog. I morgon tar vi tåget klockan 06.00 till "den rosa staden" Jaipur, även den tillhör Rajastahn. Vi har varit i Indien i över 3 veckor nu, tiden bara rusar iväg!