Carola Nylund

Sigiriya, Sri lanka - dag 49
Dagens schema:

• Promenera till "krokodilsjön"
• Bestiga berget Pidurangala och se på solnedgången.

Check & check. På förmiddagen promenerade vi till sjön där det sägs finnas krokodiler. Vi hade inga förväntningar på att se några, lokalinvånarna badar ju där, men det var en fin vandring dit.
     På eftermiddagen började vi vår klättring mot toppen av Pidurangala för att se på solnedgången. Det var en ganska brant stigning redan från början men det rullade på. Slutet av leden var lite mer knepig då stigen försvann och det var större stenblock som vi var tvungna att klättra över/emellan. Nackdelen med att vara kort visade sig och hade det inte varit för Victor som räckte sin hand och drog upp mig några gånger hade jag antagligen inte kommit fram (blev inga bilder från den tuffare biten då jag var rädd att förstöra kameran)
   Utsikten från toppen var grym! Vi såg hela Lejonklippan som vi klättrade upp på igår samt hela Sigiriya och andra byar. Efter 20 minuter började svarta moln komma fram vilket var surt då vi var tvungna att skynda oss ner. Det började regna och när det regnar i Sri lanka då regnar det. Det var inte roligt att klättra ner efter den snåriga stigen på blöta stenar. På ett ställe forslade regnet ner efter ett stort stenblock så det såg ut som ett kraftigt vattenfall, det var helt galet!
     När det var cirka 500 meter kvar tills vi var helt nere trampade jag snett och ramlade, det gjorde riktigt ont och paniken om att inte kunna fortsätta smög sig på. Jag hade väldigt tur att inget var stukat eller brutet, det gjorde dock som sagt väldigt ont men vi kom sakta men säkert ner.
    I skrivande stund har mina fotknölar svullnat rejält och är ungefär 3 gånger så stora som normalt, som tur är har vi inga fler vandringar planerade de kommande dagarna och i morgon åker vi vidare till hamnstaden Trincomalee där vi bara ska ta det lugnt!

Lejonklippan från berget Pidurangala
Pidurangalas topp där vi befinner oss, fotat med drönaren