Carola Nylund

Tågresa Kandy - Ella, Sri lanka - dag 57
 Länge sedan jag gjort en uppdatering!

I morse tog vi tåget från Kandy till Nuwara Eliya (en av världens vackraste tågsträckor) och därefter med en skranglig lokalbuss upp till den lilla bergsbyn Ella, 1026 m ö.h. Vi har åkt förbi teplantager, vilda elefanter, genom tunnlar och över broar. Här är det verkligen 1000 nyanser av grönt!
Dambulla & Kandy, Sri lanka - dag 54
 Trincomalee - Dambulla - Kandy

Igår tog vi bussen från Trincomalee till Dambulla där vi stannade över natten. Under förmiddagen besökte vi Golden tempel samt såg världens störst sittande Buddhastaty. Eftermiddagen spenderade vi på hotellet & i poolen.

Just nu befinner vi oss i Kandy. Vi har mött upp Adrian och om 2 dagar kommer också Bettan hit! Victor har blivit sjuk så vi håller tummarna på att han kryar på sig snabbt...
Trincomalee, Sri lanka - dag 51
Glad i hågen drog vi under förmiddagen iväg på moped med destination Pigeon Island! När vi kommit några kilometer från centrum blev vi stoppad av polisen som ville se körkort och registreringsbevis. Victor tog fram sitt pass, alla papper som vi fått av han vi hyrde mopeden av men... Körkortet? Nej, den var kvar på rummet. Vi befann oss genast i en mycket knepigare situation och poliserna bad oss ge telefonnumret till vårt hotell. Efter cirka 10-15 minuter släppte dem oss och vi fick köra vidare, utan att ha behövt betala några pengar eller ens en varning. Vi tänkte helt enkelt att allt på något underligt vänster hade löst sig.
   När vi kom fram till hamnen där båtarna går till Pigon Island fick vi reda på att det var stängt p.g.a. vädret. Vi blev inte så förvånade, det har blåst väldigt mycket de senaste dagarna och vågorna har varit stora. Det blev en liten lättnad också då jag inte gillar att bada (och absolut inte snorkla) i sådana vågor. Vi steg upp på mopeden igen, stannade på två av de mest populära ständer i Trincomalee (båda tomma) och körde sedan hem.
   När vi gick in till hostlet kom ägaren och frågade om vi haft lite strul efter vägen. Vi skrattade alla åt det och nu fick vi dessutom förklaringen till varför de släppt oss utan vidare - polisen hade sagt till ägaren att de antingen kommer gå vidare med fallet eller att vi kan lösa det med lite "pengar under bordet" Det kan alltså hända att polisen dyker upp hit på kvällen så vi får betala. Många poliser brukar se över detta men vi råkade ut för två rötägg. Eftersom poliserna var korrupta skulle de troligtvis inte ha räckt med att Victor skulle visat sitt körkort, de skulle i så fall be om ett internationellt vilket vi ändå inte har, eller kommit på något annat som var fel. Detta har aldrig hänt oss tidigare men någon gång måste ju vara den första!